05.04.2007 Ystavallinen, cool venalainen
Venajalla ollessa aina silloin talloin tulee
vastaan asioita, jotka suomalaiselle niin sanotusti pistavat
silmaan. Koska en ole Venajalla ensimmaista, vaan noin
kolmattatoista kertaa, en tormaa naihin uusiin piirteisiin enaa joka
paiva. Luonnollisesti huomio nykyaan kiinnittyy muihin asioihin,
kuin vaikka teiden huonoon kuntoon. Suurimman huomion saavatkin
osakseen ihmiset, joita Venajalla riittaa joka lahtoon. Yleistaminen
saattaa joskus luoda turhia ja vaariakin ennakkokasityksia, mutta
senkin uhalla kerron nyt siita, millainen kuva venalaisista pienessa
mielessani on kehittynyt (ja kehittyy edelleen). Kasitykseni on
muotoutunut erilaisissa kohtaamisissa venalaisten kanssa, toisaalta
omien havaintojen ja toisaalta sen perusteella, mita venalaiset ovat
itsestaan kertoneet. Venalaisiin on helppo tutustua, varsinkin,
jos sattuu olemaan yhteisia tuttavia. Usein tutustuminen sujuu
jotakuinkin tahan tyyliin: Meidat esitellaan toisillemme, miesten
kanssa paiskaan katta ja naisille sanon vain ”Privjet!” tai
”Zdravstvuite!” riippuen naisten iasta ja siita, mita ensimmaisena
sattuu tulemaan mieleen. Parin minuutin paasta tuntuu silta, kuin
olisin tuntenut nama kyseiset henkilot jo kauan. Siina vaiheessa
iltaa, kun kukin lahtee omille teilleen, on puhelimeni muistioon
ilmaantunut uusia numeroita ja lompakkoni on uusien kayntikorttien
ansiosta hieman entista paksumpi. Paljon mahdollista, olen myos
saanut kutsun kayda tervehtimassa jotakuta hanen tyopaikallaan. Aina
silloin talloin seurueessa myos on muusikkoja, jotka eivat
varmastikaan unohda kertoa, milloin seuraava konsertti on tulossa.
Jos ulkomaalainen osaa venajaa hitusenkaan vertaa, hanet otetaan
mukaan joukkoon. Jos han ei osaa venajaa niin…niin sitten saattaa
tulla ongelmia, koska keskimaarainen englannin taito vaikuttaa
olevan jonkun verran alhaisempi kuin Lansi-Euroopassa. Mutta
venalaiset kylla mielellaan harjoittavat englantiaan kaytannossa,
kun siihen tarjoutuu mahdollisuus (ja jos on mita harjoittaa).
Venajalla on tapana, etta miehet kattelevat toisiaan tavatessa
ja erotessa, mika onkin mielestani mainio tapa. Kuulemma se on
kunnioituksen merkki. Siksi onkin hienoa huomata, kun porukan kovin
jatka kattelee myos porukassa olevat selvasti nuoremmat pojat.
Suomessa kattely ei ole itsestaan selvaa jokapaivaisissa
tapaamisissa. Venajalla ollessani olen niin tottunut tahan
kaytantoon, etta kun Suomessa tapaan kavereitani, ja joku heista jaa
kattelematta, tunnen oloni jonkun aikaa hieman omituiseksi. Se taas,
etta naisia ei katella, on aluksi ongelmallista suomalaiselle, joka
on tottunut tervehtimaan miehia ja naisia samalla tavalla. Vaikka
naisia voikin tervehtia sanoin, niin suomalaisesta tuntuu, kuin
hanen pitaisi jattaa naiset vahemmalle huomiolle. Niin vain on
kuitenkin venalainen tapakasvatus tuottanut tulosta, etta valilla
ihan hammennyn, kun nainen ojentaa kaden katellakseen. Toinen
varsin miellyttava asia, jonka olen pannut merkille, on se etta
venalaiset usein kyselevat kuulumisia. Vaikuttaa myos silta, etta
useimmiten heita ihan oikeasti kiinnostaa, miten toisella menee. Ei
siis tarvitse vastata ”Ihan hyvaa”, kun kuuluu taysin painvastaista.
Suomessa ei kovin avoimesti jutella omista henkilokohtaisista
huolenaiheista, ja jos jutellaan, niin tarkkaan valitussa seurassa.
Venalaiset puhuvat avoimesti asioista, jotka suomalainen usein
mieluummin pitaa omana tietonaan, kuten tunteista ja uskonnosta.
Suomalainen keskustelee saasta, jollei sitten ole sattunut jotain
erityisen merkittavaa, kuten voitto Ruotsista jaakiekon MM-kisoissa.
Venalaiselle saasta puhuminen aiheuttanee lahinna haukotuksia,
varsinkin kaupunkilaiselle, joka ei mieti, etta mitenkohan perunat
voivat viimeisen rankkasateen jalkeen. Suomalainen mies ja nainen
ovat monessa asiassa tasa-arvoisia alkaen jo kielesta: suomessa,
toisin kuin venajassa, ei substantiiveilla ole sukua. Venajalla
miesten ja naisten eroavaisuudet korostuvat ja kasitykset
sukupuolirooleista ovat hyvin perinteisia ja konservatiivisia.
Suomalaisen naisen ei tarvitse tuntea hapeaa siita, etta hanella ei
ole miesta, han jopa saattaa ylpeilla silla, kuinka hyvin han tulee
yksin toimeen. Venalaisen ystavani mukaan venalainen nainen
mieluummin vaikka jakaa miehensa muutaman muun naisen kanssa, kuin
elaa yksin. Venalaisen naisen elaman tarkein tavoite on loytaa
itsellensa hyva mies. Ja mika sitten on hyva mies venalaisen
mittapuun mukaan? Hyva mies elattaa perheensa ja rakastaa
intohimoisesti vaimoaan. Toisaalta han on myos koko kaupungin
coolein kaveri. Valitettavasti nama odotukset eivat kovinkaan usein
todellisuudessa kohtaa toisiaan. Cooliuden ongelma on nakyvissa
Venajan moraalisessa tilassa. Cool ei ole se, joka ajattelee omilla
aivoillaan, vaan se, joka tayttaa cooliuden ulkoiset tunnusmerkit:
uusi auto, musta nahkatakki, rahaa kuin roskaa ja paljon
seksisuhteita. Liiasta ajattelusta ei muutenkaan ole kuin haittaa,
koska torimyyjakin voi tienata enemman kuin yliopiston
professori. Itse asiassa Venajalla on monia hieman samankaltaisia
paradokseja. Usein ulkomaalaisessa ihmetysta herattavalla
kaytoksella on kuitenkin taustalla omat syynsa. Kun ulkomaalainen
ottaa huomioon nama vaikuttavat tekijat, hanen on helpompi ymmartaa
venalaisen kaytosta ja ajattelutapaa. Esimerkiksi, venalaisissa
kouluissa lunttaaminen on hyvin yleista, ja opettajat eivat aina
anna oppilaalle juuri sita arvosanaa, jonka han todellisuudessa
ansaitsisi. Suomalaisen mielesta moinen menettely on vaarin ja
epaoikeudenmukaista, mutta kuultuaan muutamia asioita venalaisesta
koulumaailmasta, han ei voikaan enaa tuomia niin jyrkasti. Han
pikemminkin liittyy venalaisten joukkoon voivottelemaan sita, kuinka
systeemi on pielessa, mutta ei voi mitaan, koska kaikki ovat siina
mukana. Millaisista asioista sitten on kyse? No, esimerkiksi
venalaiset opiskelijat eivat voi mitenkaan vaikuttaa omaan
lukujarjestykseensa, vaan he opiskelevat niissa puitteissa, jotka on
annettu; oppiaineet ja aikataulut sanellaan ylhaaltapain. Yliopiston
paastotodistukset on luokiteltu varien mukaan ja huonot arvosanat
heikentavat mahdollisuuksia saada punaista diplomia ja sita mukaa
myos ehka hieman parempaa palkkaa tulevassa tyopaikassa. Opiskelija
saatetaan erottaa oppilaitoksesta, jos jokin aine ei luonnistu
tarpeeksi hyvin. Jos lisaamme viela listaan suuria summia lapsensa
koulutuksesta maksavien vanhempien odotukset, niin huomaamme, etta
venalaiseen opiskelijaan kohdistuvat melkoiset paineet. Usein han
selviaa hankalasta tilanteesta pienen huijauksen avulla.
Opettajatkin ymmartavat tilanteen ja sen vuoksi ajoittain
arvostelevat oppilaitaan hieman pehmeammin kuin periaatteessa olisi
syyta. Opettajien palkat ovat myos niin pienia, etta jollei
opettaminen erityisesti ole kutsumusammatti, niin opettajalla ei ole
motivaatiota etsia parempia opetuskeinoja ja nahda vaivaa oppilaiden
tason nostamiseksi. Monet tunnistavat jarjestelmassa olevat aukot,
mutta harva toimii asioiden korjaamiseksi. Ehka ihmisilla on usko
parempaan huomiseen, mutta ei uskoa siihen, etta he voisivat itse
vaikuttaa siihen, etta tuo parempi huominen joskus
tulisi. Kuitenkin, silloin kun unohdetaan jarjestelmat ja
siirrytaan ihmisten valisiin suhteisiin, tilanne onkin jo aivan
toinen. Seuraava esimerkki kertokoon venalaisesta
vieraanvaraisuudesta ja auttamishalusta. Kaksi vuotta sitten olin
kaverini kanssa matkalla Tverista Suomeen. Matkustimme junalla
Tverista Pietariin ja Pietarista Viipuriin. Viipurissa Nesteen
huoltoasemalla yritimme loytaa peukalokyytia Suomen puolelle.
Muutaman yrityksen jalkeen onnistuimme loytamaan miehen, joka
suostui viemaan meidat rajan yli. Puhuimme hanelle aluksi suomea ja
han vastasi suomeksi. Pian huomasimme kuitenkin, etta han onkin
suomessa asuva venalainen, ja vaihdoimme kielta. Oli jo ilta, ja
kuljettajamme oli sita mielta, etta toisen kyydin loytaminen rajalta
eteenpain voi olla vaikeaa. Han itse asui Kouvolassa ja tarjoutui
viemaan meidat sinne asti. Matkalla han soitti vaimolleen: ”Minulla
on kaksi nalkaista suomalaista autossani. Laitapa jotain iltapalaa.”
Illallispoydassa isantamme sanoo: ”Pojat, ei teidan kannata enaa
ulos lahtea, voitte jaada tanne yoksi.” Hyvaksyimme tarjouksen
kiitollisena, vaikka kaveriani hieman harmitti, kun tapahtumat
vaikuttivat saavan liiankin mukavan kaanteen, seikkailun
nakokulmasta nimittain. Aamulla isantamme vei minut
rautatieasemalle, ja kaverini jatkoi seikkailuaan peukalokyydilla.
Minkaanlaista rahallista korvausta kuljetuksista tai majoituksesta
avulias isantamme ei huolinut. Kouvolan rautatieasemalla mielessani
oli lahinna kaksi ajatusta: ”Kiitos Jumalalle!” ja ”Olisikohan
suomalainen tehnyt samoin?”
Lauri Myllyla
|